Andningen är något vi människor ofta glömmer bort, men det är något vi alltid gör och vi gör det även automatiskt. Dock, är det faktiskt något vi också kan göra självmant. Det är alltså en av få saker vi också kan ha kontroll över. Till exempel så kan du inte själv bestämma när ditt hjärta ska slå, men du kan själv kontrollera hur du andas. Genom att själv ha koll på andningen kan du ändra kroppens försvarsmekanismer. En av dessa är stress, vilket kroppen själv skapar genom andra situationer och omständigheter.

Ångest och stress är vanligt om man inte har god harmoni, men genom att ta hjälp utav ditt egna andetag så kan du minska symptomen från dessa obehagliga känslor. Skulle det uppstå en situation som får dig att bli stressad eller som ger dig panik – Sätt dig ned en stund, eller fortsätt stå där du står om det känns bättre, och ha koll på dina andetag. Förmodligen är de snabba och hetsiga, men eftersom det är du som har kontroll så kan du även göra dessa andetag lugna och harmoniska istället.

När du tagit kontrollen över din andning, då kommer din kropp sedan att börja arbeta efter den och du kommer inom några minuter redan känna dig mycket lugnare än tidigare. Andningstekniker har använts i många år och har varit till stor hjälp för många människor, oavsett vad det är för typ av problem. Sedan kan du även gå ett steg längre och börja meditera när du har kontroll över andetagen, och på så sätt få ännu mer harmoni. Meditation behöver inte alls vara svårt, utan små steg i taget kan ge resultat. Därför är det fördelaktigt att börja med just andningen.