Majoriteten av oss har haft ont i musklerna eller en led någon gång. Den vanligaste muskelvärken är träningsvärk men det kan också vara värk från skador eller överbelastning. Lederna kan också överbelastas eller så har du ont på grund av en graviditet eller åldern.

Inflammerade muskler botas bäst med kyla och vila. Kylan får inflammationen att minska och kan kombineras med antiinflammatoriska tabletter såsom Ipren för ännu bättre verkan. Om du istället har ömmande muskler eller leder behöver det inte handla om inflammation, det kan vara nypta nerver eller felbelastningar som skapar problemen. Du kan vända dig till företag som Naprapatiska för att få bättre hjälp. De kan gå igenom kroppen och hitta de platser som ömmar samt försöka hitta orsaken till detta.

Om du går till en naprapat är det viktigt att veta om de är utbildade eller inte. Utbildade naprapater vet hur kroppen är uppbyggd och kan lista ut varför du har ont. De som arbetar utan utbildning riskerar att göra med skada än nytta då de inte har kunskapen eller verktygen för att behandla kunder.

Ledvärk kan handla om reumatism, övervikt eller stillasittande liv. Det finns fler orsaker men det här är de tre vanligaste. Även om det känns obekvämt är det alltid bra att motionera och försöka röra på dig under dagarna. Ett stillasittande liv på grund av smärta kan i slutändan leda till mer smärta. För reumatism brukar värme och solen göra gott. I vissa fall kan du få bidrag till resor om du har dokumenterad reumatism eller en neurologisk sjukdom. Du kan också märka klara skillnader om du går ned några kilo i vikt. Lider du av grav övervikt är det ännu viktigare att du tar i itu med din hälsa. Vänd dig till din vårdcentral för att få hjälp med en kost- och träningsplan.